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Konferenz: General Online Research 10

März 3rd, 2010 · 2 Kommentare

Im Frühjahr gibt es für Menschen, die sich mit dem Phänomen Blogs beschäftigen drei interessante Konferenzen, auf denen man sich mit anderen Menschen über dieses und auch andere Themen austauschen kann. Da gibt es in Berlin die re:publica, das Treffen von Leuten die finden, dass sie irgendwas Interressantes über das Web 2.0 zu sagen haben (ist auch meistens interessant). Dann gibt es die Jahrestagung der DGPuk – diese Jahr in Ilmenau. Und die General Online Research (GOR) Tagung, die dieses Jahr in Pforzheim stattfindet. Ja, richtig Pforzheim! Jene Stadt von der ich als Kind mal dachte es wäre die Hauptstadt Deutschlands (hat meine Mutter jedenfalls behauptet). Da Pforzheim von Heilbronn gerade mal eine Stunde entfernt ist und ich mal nicht stundenlang mit dem Zug fahren wollte um auf eine Interessante Konferenz zu gehen, habe ich mich eben in diesem Jahr auf die GOR konzentriert und dort ein Paper eingereicht, welches auch den Review-Prozess überstanden hat. Also geht´s dieses Frühjahr nicht nach Berlin oder sonst wohin, nein, ich bleibe im Ländle und fahre nach Pforzheim.
Weil man auf der GOR-Seite nicht ganz so einfach im Programm zu den Themen und den dazugehörigen Abstracts der Präsentierenden findet, habe ich mal meinen unten angehängt:

Am 28.05. um 15.30 Uhr:
German Language A-List-Blogs: Reinforcement of the Mainstream Media Agenda or Challenge to it?

Relevance & Research Question
In the blogosphere there is a vast majority of “small blogs” with just a few links and only some blogs with numerous links – called A-List-Blogs. Of importance is what role the A-List-Blogs play in the agenda-setting process. By many scholars the A-List-Blogs are referred as a reinforcement of the mainstream media agenda because they tend to rely primarily on established media outlets for their information. On the contrary, colleagues state that A-List-
Blogs are focal points for the blogosphere. This means that the A-List-Blogs emphasize the remarkable information in the blogosphere by linking to posts of small blogs. Hence A-List-
Blogs are challenging the dominance of mainstream media by linking to alternative news providers. This paper therefore investigates whether A-List-Blogs reinforce the mainstream
media agenda or whether they challenge it. On evaluating the role of the A-List-Blogs it is necessary to look at the audience – the small blogs. If they do not react to the posts of the A-List-Blogs, the diffusion of issues, regardless of belonging to the mainstream media or alternative agenda – is meaningless. So we ask:
Do small blogs respond more often to mainstream media or alternative issues?

Methods & Data
To answer the first question, a content analysis of eleven German language A-List-Blogs was carried out during a period of four weeks, in August and September 2008. To prove the second question a hyperlink analysis was used, to measure the reactions of the small blogs. The empirical investigations were based on data of blog posts, which were made available by the ICWSM09 in California.

Results
German language A-List-Blogs adopt fewer issues from the mainstream media compared to those of alternative news providers; however, the reaction of the small blogs is significantly larger on the mainstream issues.

Added Value
The results show that it is important to look for the reactions of the audience to decide which role the A-List-Blogs play. The hyperlink analysis shows that they function as an enforcement
of the mainstream media agenda. This suggests that the audience is more interested in commenting on mainstream media issues than discussing alternative subjects.

Tags: Konferenzen

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